.
Princip fungování plug-in hybridních vozidel (PHEV) spočívá v kombinaci dvou pohonných jednotek: spalovacího motoru a elektromotoru. Tento typ vozidla se liší od tradičních hybridů tím, že umožňuje nabíjení baterie z externího zdroje, jako je nabíjecí stanice nebo domácí zásuvka, což znamená, že může jezdit i na čistou elektřinu po určitou vzdálenost.
Spalovací motor je podobný motoru v běžném automobilu a používá tradiční palivo (benzin nebo diesel). Spalovací motor je aktivován v případě, že je potřeba větší výkon nebo když je kapacita baterie nízká. Elektromotor pohání vozidlo na čistou elektrickou energii, která je uložena v baterii. PHEV může jet na elektřinu pouze do určitého dojezdu (typicky 20-60 km, v závislosti na modelu). Elektromotor je obvykle aktivní při nižších rychlostech nebo na krátké vzdálenosti.
Plug-in hybridy mají větší baterie než běžné hybridy, což znamená, že je možné je nabíjet externě. Tato baterie se může nabíjet doma ze standardní zásuvky nebo na veřejné nabíjecí stanici. Při nabíjení elektromotor využívá energii z baterie pro pohon vozidla.
Mildhybridy využívají malý elektromotor k podpoře spalovacího motoru, zejména při rozjezdu a akceleraci. Tento systém pomáhá snižovat spotřebu paliva a emise, ale vůz nedokáže jet pouze na elektrickou energii.
Plně hybridní vozy kombinují spalovací motor s elektromotorem, přičemž vůz může krátkodobě jet pouze na elektřinu. Baterie se dobíjí rekuperací energie při brzdění nebo přímo spalovacím motorem.
Tento typ hybridu umožňuje externí nabíjení z elektrické sítě, což zajišťuje delší dojezd na elektřinu. Po vybití baterie se vůz přepne na kombinovaný pohon spalovacího motoru a elektromotoru.
Nabíjení plug-in hybridního vozidla je poměrně jednoduché a podobné nabíjení čistě elektrického vozidla, ale s větší flexibilitou. PHEV lze nabíjet na několika typech nabíjecích stanic.
Pro efektivní využívání nabíjecí infrastruktury je dobré mít přehled o dostupných stanicích a plánovat nabíjení při delších cestách. Mnoho PHEV majitelů kombinuje nabíjení doma s využíváním veřejných nabíjecích stanic, čímž maximalizují výhody nízké spotřeby paliva a snižují náklady na provoz.
Dojezd plug-in hybridního vozidla na elektřinu závisí na velikosti baterie a konkrétním modelu. Obvykle se pohybuje mezi 20 a 60 km na jedno nabití. Některé modely mohou nabídnout delší dojezd, ale většina PHEV je navržena pro městské ježdění a krátké vzdálenosti, kde je možné využít výhradně elektrický pohon.
I když plug-in hybrid může fungovat i bez pravidelného nabíjení, pro maximální úsporu paliva a snížení emisí je doporučeno nabíjet vozidlo pravidelně. Pokud budete pravidelně nabíjet, budete moci využívat elektromotor pro každodenní jízdy na kratší vzdálenosti, což vede k nižší spotřebě paliva a nižším emisím CO2.
Výběr mezi hybridem a plug-in hybridem závisí na vašich potřebách a způsobu používání vozidla. Hybridní vozidla (HEV) kombinují spalovací motor a elektromotor, ale baterie se nenabíjí externě, nýbrž se dobíjí prostřednictvím regenerativního brzdění a spalovacího motoru. Tato vozidla jsou ideální pro ty, kteří jezdí především na dlouhé vzdálenosti, protože spalovací motor se zapne, jakmile je kapacita baterie vyčerpána. Výhoda HEV spočívá v tom, že není nutné hledat nabíjecí stanice a spotřeba paliva je nižší než u tradičních vozidel.
Na druhou stranu plug-in hybridy (PHEV) umožňují nabíjení baterie z externího zdroje, což znamená, že mohou jezdit na elektřinu až do určité vzdálenosti (obvykle 20-60 km) bez zapojení spalovacího motoru. Výhoda PHEV je v tom, že pokud je vozidlo pravidelně nabíjeno, můžete využívat čistě elektrický pohon pro městské ježdění a výrazně šetřit na nákladech na palivo. Pokud ale jezdíte delší vzdálenosti nebo nemáte přístup k nabíjecí infrastruktuře, může být PHEV náročnější na údržbu a vyšší pořizovací cenu.